(Uppdaterad 20 oktober 2025 — korrigerad information kring Sambi)
Efter dialog med kunder och myndigheter om övergången till NLL (Nationella läkemedelslistan) och Sambi har Muntra godkänts som ett begränsat Sambi-ombud.
Syftet är att sänka den totala kostnaden för våra kunder och göra övergången till NLL så smidig som möjligt.
Bakgrund
I vår tidigare kommunikation beskrev vi förutsättningarna för övergången till Nationella Läkemedelslistan (NLL). De besked vi då hade indikerade att kostnadsnivån för Sambi skulle vara densamma oavsett lösning, men det visade sig tyvärr inte stämma för våra kunders situation.
Efter vidare dialog har vi nu fått mer klarhet i hur övergången till NLL bäst kan lösas. Vi har verkligen gjort vårt bästa för att få fram korrekt information och kommunicera proaktivt, men i detta fall nådde vi tyvärr ut med felaktiga uppgifter.
Vi tar på största allvar hur detta har påverkat er planering och budget.
Vad vi gör nu
Muntra har godkänts som ett begränsat Sambi-ombud. Med den modellen kan vi samla anslutningen via Muntra och därigenom kraftigt reducera kostnaderna för klinikens Sambi-medlemskap.
Vad det betyder för dig som kund
- Lägre kostnad för Sambi-medlemskapet jämfört med alternativet att gå via ett (ej begränsat) Sambi-ombud.
- Mer säkerhet och lättare att planera. Vi återkommer med ytterligare information så snart vi vet mer.
- Kontinuitet i fokus. Vi planerar så att e-recepthanteringen kan fortsätta utan onödiga avbrott när NLL rullas ut.
Vår inställning
Vi gjorde en bedömning utifrån information som visade sig felaktig. Nu rättar vi till det.
Nästa steg
- Ansökan inskickad (7 okt 2025).
- Handläggning hos Sambi. Vi uppdaterar er så fort vi har besked.
- Utrullning av anslutningen via begränsat ombud, följt av klara prislistor och tydliga guider.
- Muntra har godkänts som ett begränsat Sambi-ombud (20 okt 2025).
Läs mer: