Partnerskapet markerar ett viktigt steg i utvecklingen mot en mer sammanhållen, tillgänglig och patientcentrerad tandvård, där digital kommunikation används för att optimera både patientresan och klinikens resurser.
Dentify har utvecklat sin plattform utifrån en djup förståelse för hela patientresan – från första kontakt till uppföljning och långsiktig relation. Plattformen gör det möjligt för kliniker att möta patienter digitalt när ett fysiskt besök inte är nödvändigt. All kommunikation och dokumentation samlas i Dentify, samtidigt som bokningsflödet är integrerat med Muntra. Det skapar ett effektivt och sammanhållet arbetsflöde utan onödiga manuella moment eller dubbelarbete.
– För oss handlar det om att göra digital patientkommunikation enkel, trygg och användbar i klinikens vardag. Med Dentify integrerat med Muntras bokningsflöde kan kliniker följa patienten även mellan besöken och arbeta strukturerat med digital patientkommunikation, säger Pontus Green, VD på Muntra.
För patienter innebär Dentify möjligheten att genomföra en första konsultation, få rådgivning eller uppföljning direkt via mobilen – från hemmet eller arbetsplatsen. För klinikerna skapar detta ökad flexibilitet, effektivare hantering av ärenden som inte kräver fysiska besök samt bättre planering av behandlingar och ett mer effektivt utnyttjande av stoltid.
– Samarbetet med Muntra gör att teletandvård blir en naturlig del av klinikens arbetssätt. Vårt mål är att förenkla kontakten mellan klinik och patient, samtidigt som vi hjälper kliniker att arbeta mer effektivt och möta patienternas ökade förväntningar på tillgänglighet och personlig uppföljning, säger Amir Hosseinzadeh, VD på Dentify.
Integrationens fokus ligger på att spara tid, minska belastningen på kliniken och samtidigt ge patienter bättre tillgång till konsultation, rådgivning och kontinuerlig uppföljning – på patientens villkor.